18. června 1839 přijel do centra města Brna, k Ferdinandově Bráně, první vlak.
Podle ne zcela ověřených zdrojů však již kolem roku 1905 se to velkým pánům města Brna přestalo líbit a začali usilovat, aby koleje byly vytrhány a nádraží odstěhováno někam daleko za hranice města. Stala se z toho neutuchající kauza, která doposud plane v plné síle. Protože se jedná o hrozitánský omyl, jak urbanistický, tak logický i logistický a zejména pak dopravní, tak se jim to ne a ne podařit.
Hlavním důvodem pro stěhování nádraží v současné době je již jen to, že do něj bylo vloženo nesmírné množství peněz a je podporováno nejmocnějšími silami ve vedení města. Nejvýznamější brněnští stavitelé chtějí rychle stavět. Stavět cokoliv, ale stavět. Cestující je vůbec nezajímají. Stále jim to ale nějak nevychází.
Celá kauza je stručně a jasně vysvětlena na stránkách Mýty a fakta o stěhování nádraží v Brně, která je uvedena v oblíbených odkazech